Sabtu, Jun 26, 2010

Buat atau Tidak


Assalamualaikum,

Tuan-tuan diminta menjawap persoalan berikut:

1 - Apakah yang menghalang nazir-nazir masjid untuk berbuat sesuatu pembaharuan dimasjid?

2 - Apakah yang menghalang AJK Masjid membuat sesuatu pembaharuan dimasjid?

Imam-imam, bilal-bilal dan siak-siak menjalankan tugas mereka sama ada pembaharuan ada atau tidak. Mereka tidak tersentuh dengan apa jua pembaharuan yang terlaksana oleh ajk atau pun nazir masjid.

Dalam pengurusan masjid Ar-Rahman, adalah menjadi tanda-tanya sama ada satu-satu perkara yang ingin dilakukan mendapat restu dari nazir atau mendapat restu dari ajk masjid.

Contoh 1 kes ialah apabila masjid dikehendaki oleh pihak MAIS untuk menghantar 1 kontingen jemaah seramai 50 orang untuk menghadiri majlis perarakan maulidur rasul.

Pengerusi Biro Dakwah dan Kebajikan diberi tugas mengendali program ini oleh nazir.

Dari taklimat MAIS, penyertaan perlu kepada perkara-perkara yang dibiayai sendiri oleh masjid: Keenderaan, Sepandok atau banner masjid, bendera Malaysia dan Negeri Selangor dan kontigen perlu memakai baju melayu atau pakaian seragam masjid.

Kiraan kos: bas = RM300.00, pakaian seragam dan banner = RM2,000.00. makan minum = RM200.00. Jumlah - RM2,500.00.

Nazir hanya diberi kuasa menanda tangani chek sebanyak RM1,000.00.Ini diputuskan dalam mesyuarat pengurusan masjid pada mula sesi Jun 2009.

Penyertaan kontingen perlu jawapan secepat mungkin.

Adakah perlu menghantar kontingen atau tidak? kalau hantar guna duit siapa? Kalau tak hantar bagaimana? Akhirnya nazir memutuskan untuk hantar!

Dana dipohon dari wakil rakyat kawasan dan masjid. Dapat chek RM2,000 dari wakil kawasan N46 - Pelabuhan Kelang.

Chek hanya boleh ditunaikan setelah 4 hari perarakan berlaku. Siapa boleh tolong? Setelah NAZIR membuat surat untuk meminta Bendahari mendahulukan duit untuk menggantikan chek wakil kawasan, Bendahari mengatakan tidak boleh atas alasan "dia orang tak bagi".

Kesudahan kisah sila ke: Kelab Remaja Masjid Pandamaran Jaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat