Ahad, Oktober 11, 2009

Kumpulan Marhaban

Assalamualaikum,

Dalam mesyuarat-mesyuarat kendalian masjid, saya betul-betul terlupa tentang badan-badan pertubuhan yang ada pada ahli kariah. Satu daripadanya ialah KUMPULAN MARHABAN atau KUMPULAN BERZANJI.

Sebabnya: saya bukan ahli bidang tersebut, ayah saya memang pakar bidang ini.

Saya dibesarkan semasa masyarakat Islam mula bersungguh-sungguh ingin mempraktikkan Islam. Masa itu, Hijab menggantikan selendang. Di ITM, pelajar perempuan gondol belaka, tidak berselendang (fesyen orang tua)tetapi di UTM telah ada beberapa pelajar memakai hijab. Anak saya adalah pelajar tunggal yang memakai hijab (tudung) disekolah rendah ketika itu (mak dia jahitkan) dan yang lelaki pula memakai seluar panjang. Itu pun untuk mencari / membeli seluar panjang budak lelaki, saya pusing dari Tanjung karang hingga ke Banting.

Maka tumpuan pada zaman itu ialah perubahan yang lebih kepada cara mana Islam dipraktikkan dalam masyarakat. Marhaban dan berzanji sekadar setahun sekali ketika menyambut maulidur Rasul.

Saya berhasrat untuk menghidupkan semula pasukan marhaban tersebut dan jika keadaan ekonomi masjid menggalakan, saya akan mencadangkan dalam pengurusan masjid untuk memberi peruntukkan bulanan dari masjid supaya kumpulan tersebut dapat menjalankan kegiatan mereka.

Silalah dengar selawat berikut yang dimodenkan.

Yang ini adalah cara tradisional pula, tengok dan dengarlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat