Selasa, Disember 01, 2009

Pendidikan BerWawasan

Assalamualaikum,

Saya ingin bercadang kepada JAIS supaya memberi sedikit peruntukkan peratus pelajar dari setiap masjid untuk mendapat tempat disekolah-sekolah ugama kerajaan di Selangor.

Mithalkan sekolah ugama kerajaan seluruh Selangor memerlukan 1000 pelajar setiap tahun, maka masjid-masjid setiap kariah perlulah diberi peruntukkan. Jika dihitung maka setiap kariah masjid akan menghantar 2-3 pelajar sahaja, mengambilkira ada 378 masjid didalam Selangor.

Jika dikawasan sesuatu masjid tidak melahirkan bilangan pelajar yang cukup, maka masjid lain yang ada lebih pelajar dari kuota bolehlah mengisi tempat tersebut.

Sekarang ini, ibu-bapa tercari-cari untuk menyambung pelajaran ugama bagi anak-anak mereka yang cemerlang dalam pengajian ugama.(saya didatangi ibubapa-ibubapa yang bertanyakan dan menginginkan saya menolong untuk menguruskan anak-anak mereka yang ingin meneruskan pengajian ugama diperingkat sekolah menengah)

Perkara ini agak berat diJAIS kerana keadaan pentadbiran dan pengurusan mesyuarat nazir-nazir selama 5 bulan ini tidak menyentuh sedikit pun wawasan pelajar ugama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat