Selasa, Januari 19, 2010

The Law of Success / Hidayatus Salikin

Assalamualaikum,

Sesiapa yang pernah membaca buku 'The Law of Sucess" karangan Napoleon Hill,Klik sini tentu akan tahu coretan yang ini.

Kena juga baca "The Art of Influencing People" oleh Dale Carnegie dan "Ziarah" oleh Iwan Simatupang. Akhir sekali, baca2lah "Culture Shock" oleh Alvin Toffler.



Namun seeloknya membaca "Tenggelamnya Kapal Van De Wirch" dan "Dibawah Lindungan Ka'abah" oleh Professor Hamka.

Saya telah kehilangan buku Napoleon Hill tersebut kerana saya tinggalkan disurau kayu (masjid sementara) ketika itu, dalam tahun 1977 atau 1978. The Law of Sucess adalah buku tasauf bagi mereka yang atheis. Atheis ialah fahaman orang yang tidak percaya adanya tuhan.

Pada tahun 1980, saya berguru dengan ustaz Dahlan atas rekomen dari mufti Selangor ketika itu. Sempatlah saya mempelajari sedikit dari "Hidayatus Salikin" Klik Sini karangan Imam Ghazali. Buku ini adalah buku tasauf bagi orang Islam.

Saya habis membaca buku karangan Professor Hamka semasa dikolej. Kisah cinta yang benar-benar menarik perasaan dan fikiran saya. Buku ini rasanya adalah buku yang tebal juga, namun inilah satunya buku yang saya baca dan menghabiskanya dalam masa yang singkat. Rasanya saya habis membacanya dalam 2 hari tanpa membaca buku lain dalam 2 hari tersebut. Dan buku ini dapat mencetuskan perasaan sedih kedalam hati saya dan mmenyebabkan air mata mengalir.

Sekarang, saya tidak boleh membaca AlQur'an kerana setiap kali membacanya akan menghiris pundi kilang air mata saya. (ayat Ilmu Balagha)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat