Khamis, Januari 21, 2010

Masjid Sebagai Hub Komuniti

Assalamualaikum,

Masjid dari dulu hanya hidup bergantung kepada tabung masjid pada hari Jumaat. Rengkasnya, jemaah menyumbangkan dana bagi pengurusan masjid.

Bagi tahun 2010 dan seterusnya, masjid sepatutnya telah cukup matang untuk menjadi tempat pergantungan jemaah. Kerajaan telah memberi bangunan, jemaah telah memberikan dana. Masjid sepatutnya boleh berterima kasih dan menyokong kerajaan dan jemaah. Maksud menyokong ialah seperti anak yang telah dewasa dan lulus cemerlang dalam kehidupan dan sekarang boleh hidup sendiri, bekeluarga dan mampu pula menyumbang kepada orang tua dan keluarganya.

Bagaimana dan apa kaedah masjid untuk berfungsi sebagai tempat bergantung bagi para jemaah? Nazir Ar-Rahman berusaha kearah itu, sama ada ajk sokong, tak sokong, setuju, tak setuju.Insya Allah wa bi aunillah.

Universiti Ezhar di Kaherah adalah mulanya sebuah masjid. Sekarang adalah sebuah universiti yang ada masjid dan menawarkan pengajian secara percuma. Tanpa sokongan dan bantuan kerajaan dari dulu hingga sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat