Khamis, Januari 21, 2010

Pembangunan Infrastruktur Masjid - Persoalan

Assalamualaikum,

Aspek infrastruktur masjid: Masjid adalah tempat ibadah solat dan ibadah jemaah ahli kariah. Jemaah menggunakan masjid untuk menunaikan sembahyang dan lokasi menyambut keraian Islam. Masjid dijadikan tempat menimba ilmu Islam, tempat solat jenazah dan segala sumber untuk menjadikanya sebagai kemudahan untuk kariah. Adakah cukup setakat itu?

Aspek perhubungan: Adakah masjid Ar-Rahman mesra jemaah / komuniti, mesra remaja, mesra pelajar, mesra ....? jika tidak, apakah yang menghalangnya? infrastruktur? pernahkah masjid mengadakan majlis / program untuk keluarga? anak dan ibu / anak dan bapa? majlis perkahwinan dimasjid?

Aspek prestasi: Apakah darjah pencapaian pengurusan organisasi masjid Ar-Rahman? baik, bagus atau cemerlang.

Aspek pendidikan / tarbiah: adakah dengan majlis-majlis ilmu yang ada dapat memupuk kasih sayang dan kesefahaman antara ahli kariah.

Adakah dengan infrastruktur tambahan masjid Ar-Rahman seperti dibawah, dapat mengubah aspek prestasi hubungan ahli kariah, aspek kewangan masjid, aspek penglibatan ahli kariah:

1 - tempat pengurusan jenazah.
2 - tempat penghimpunan muslimat. (muslimat haid tidak boleh datang masjid)
3 - pusat sumber dan kemudahan pusat sumber, tempat rujukan ahli kariah.
4 - tempat solat yang selesa berhawa dingin dan karpet baru.
5 - van jenazah / keenderaan pelbagai guna baru dan jenis mewah.
6 - mengadakan kakitangan yang dibayar oleh pengurusan masjid.

Kita buat operasi menangkap pasangan khalwat tetapi kita tidak pernah buat taklimat perhubungan Islam untuk remaja lelaki atau wanita dan kita tidak menjadikan budaya kita untuk mengadakan ruang duduk untuk keluarga didalam masjid. Maka terpisahlah anak, ibu dan ayah ketika dimasjid. Kita sepatutnya mengadakan ruang untuk keluarga duduk bersama mereka didalam masjid.

Dan akhir sekali (banyak lagi), kita tidak boleh mengukur kejayaan sesebuah masjid dari jumlah kutipan dari tabung masjid dan bangunan-bangunan yang dapat didirikan oleh masjid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat