Jumaat, Februari 26, 2010

Andaian Sepatutnya

Assalamualaikum,

Setelah terserempak dengan 1 blog yang bersungguh-sungguh menghentam ahli PAS yang menjadi AJK Masjid dan AJK JKKK, saya merasa hiba dan sedih lalu bersimpati terhadap ahli-ahli PAS yang menjadi AJK Masjid dan AJK JKKK.

Pertama sekali ialah tentang perubahan kuasa kerajaan negeri dari BN kepada PR. Apabila ini berlaku, kita hendaklah mengakui bahawa sekarang PR menang dan BN kalah. Sudah tentu PR ingin menguasai semua sekali termasuk kampong dan paling rendahnya ialah masjid.

Dikampong, sudah tentu PR berkehendak mereka yang menguasainya ialah orang yang menyokong pimpinan mereka. Begitulah juga masa BN memerintah dulu, mana ada orang PAS / DAP / Keadilan menjadi AJK JKKK. (Sepatutnya blogger BN menerima hakikat ini)

Di masjid, masa BN dulu, wakil rakyat BN melantik secara VETO Nazir dan AJK tanpa mesyuarat ahli kariah. Menjadi adat sekali lagi Nazir dan AJK Masjid mestilah dikalangan BN juga. Oleh itu, kita tidak boleh marah perkara sama akan berlaku jika PR memerintah. Hanya sekali ini, mereka memberi peluang ahli kariah berurusan sama mencari AJK, walau pun ada campurtangan dalam pemilihan. (jangan samakan pada masa Rasulullah mengambil alih pemerintahan Mekah. Sememangnya kita patut menyontohi Rasulullah dalam hal ini tetapi adakah kita setahap dengan Rasulullah?)

Sejauh mana kita boleh berkompromi? Pada saya selagi tidak melanggar hukum ugama selagi itu saya akan menyetujui tindakan AJK pemerintahan yang baru.

Dipendekkan cerita saya berpendapat: kita tidak adil menghukum PR dengan keadaan sekarang setelah BN memerintah selama lebih 50 tahun dan dengan segala apa yang kita saksikan sekarang.

Orang yang berpaling tadah dari BN kepada PR sebaik mereka tahu BN kalah adalah kumpulan yang menemui peluang dan bertindak mengikut perhitungan semasa. (Cerita terperinci dalam kisah lain, insya Allah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat