Ahad, Februari 21, 2010

MOA / MOU / JV / Anjuran Bersama

Assalamualaikum,

Hari Jumaat lepas asar, saya dibisikkan oleh Pengerusi JKKK tentang hasrat beliau menurap tar kawasan keliling masjid, memasang awning dan membuat kerja-kerja landskap. Saya setuju tanpa mendapat kelulusan AJK masjid.

Semalam ada 1 mesyuarat di masjid yang dikendalikan oleh JKKK. Semua pegawai dan AJK masjid dijemput. Saya tidak hadir.

Semalam ada lawatan PM 1 Malaysia dilokasi berhampiran. Saya tidak pergi.

Semalam ada keramaian sempena lawatan PM tersebut didalam masa mesyuarat tersebut berlaku. Saya tidak suka.

(ada kaitan atau tidak - Allah lebih Mengetahui)

Sesiapa yang menubuhkan sesebuah syarikat tentu tidak asing akan terma MOA. Memorandum of Articles ini antara lain menyebut apakah perniagaan yang akan dibuat, siapa pemegang saham dan berapa peratus saham yang mereka ada dalam syarikat tersebut. Setelah dipersetujui siapa pengerusi, siapa pengarah urusan dan lain-lain, maka ditanda tanganlah MOA.

Memorandum of Understanding ialah satu perjanjian sefahaman antara 2 syarikat untuk membuat 1 tugasan secara bersama atau atas dasar bersama. MOU mestilah dibincangkan dulu secara lisan dan setelah dipersetujui syarat-syarat yang selalunya menguntungkan kedua-dua pihak barulah perjanjian tersebut ditanda-tangani dalam 1 majlis untuk diistiharkan kepada umum.

JV ialah singkatan kepada Joint Venture. JV selalunya berlaku apabila ada 2 syarikat yang sah berhasrat membuat sesuatu secara bersama. Berkongsi untung dan rugi, bermodal dan berspesifikasi atas kadar yang dipersetujui.

SAYA TIDAK .......!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat