Isnin, November 02, 2009

Niat dan Hasrat

Assalamualaikum,

Dalam kamus fahaman saya: Hasrat ialah satu impian atau keinginan untuk membuat sesuatu. Niat ialah proses melaksanakan impian atau hasrat tersebut.

Keputusan proses dari niat dan hasrat belum tentu seperti mana yang dikehendaki atau diimpikan.

Satu contoh: Saya menjadi nazir atas pencalonan dan pertimbangan yang dibuat oleh banyak pihak. Hasrat saya ialah menjadikan sesuatu dikariah saya dalam keadaan baik dan harmoni. Atas impian tersebut, saya berniat seperti mana hasrat saya dan saya berniat juga setidak-tidaknya jika saya gagal berbuat untuk kariah, maka saya sendiri perlu berbuat baik dan mengharmonikan diri saya dengan sesiapa juga dalam kariah saya.

Kegagalan saya berbuat seperti yang dihasrat dan diniatkan bukan bermakna saya tidak berbuat atau tidak cuba melaksanakan niat saya. Hanya mungkin hasrat tidak kesampaian.

Sekarang ini, bukan niat kena baik tapi bersangka baik dengan segala sesuatu, walau pun gagal melaksanakan apa yang diniat dan hasratkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat