Khamis, November 05, 2009

Pening Bisnes @ Profit/Loss

Assalamualaikum,

Dalam perniagaan, kita akan mengira untung dan rugi atas apa jua tindakan yang dibuat. Hendak pergi atau tidak, hendak beri atau tidak dan segala-gala hendak atau tidak akan dikaji dari sudut untung dan rugi perbuatan tersebut.

Yang ambil kesempatan akan menggenakan "cukai" atas keuntungan dan transaksi penjualan.

Dalam pengurusan masjid, perbelanjaan melibatkan penggunaan dana ahli kariah.

Ahli kariah termasuk orang kaya-raya, orang papa-kedana, fakir miskin, yatim piatu dan berjenis macam orang lagi akan menabung ke masjid. Pegawai masjid dan ahli jawatankuasa akan menguruskan masjid menggunakan dana tersebut.

Tiada Profit and Loss disini. Mereka tidak boleh mempertikaikan perbelanjaan tersebut kerana tiada kiraan untung dan rugi. Hanya perbelanjaan sahaja yang perlu dicatitkan untuk makluman umum.

Berikut adalah soalan yang relevan untuk ditanya pada mesyuarat agung atau dialog:

- berapa kali pengajian berlaku,
- berapa upah untuk kerja ini,
- perbelanjaan runcit ini, beli apa
- dan soalan2 lain yang tidak memerangkap pengurusan.

Semua jawapan soalan diatas akan dijawap secara umum dan tidak mengandungi unsur kenapa dilakukan demikian kerana akan merugikan masjid.

Betulkah kenyataan ini: Tidak timbul masalah penyelewengan dan salah guna wang masjid kerana SEMUA PEGAWAI dan AJK MASJID ingin membuat kebajikan dan tahu bahawa HARAM menggunakan duit masjid kepada perkara yang tidak betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat