Jumaat, September 18, 2009

Duit Sedekah Haram

Assalamualaikum,

Jika saudara/i ingat tentang tulisan saya mengenai Pelan Integriti Nasional dalam kursus nazir di ILDAS, tentunya mengenai cara-cara duit zakat digunakan untuk kebajikan. Duit-duit zakat dan sedekah ini mungkin bercampur antara duit bersih (halal), kotor (mendapat melalui cara merasuah projek) dan tentu banyak dari wang syubhat (ponteng kerja dan sebagainya).

Dimasjid, setiap kali ajk mengira duit dari tabung hari jumaat, kita tidak pasti berapa peratus halal, haram dan syubhat.

Pada tahun ini saya menggunakan duit tabungan untuk memberi sagu hati kepada pegawai-pegawai dan ajk masjid, bilal jenazah, majlis tadarus dan mereka yang diperhatikan aktif menolong dalam kerja-kerja masjid.

Agihan dibuat berdasarkan kepada nama-nama yang telah dipilih. Tiba-tiba ada nama yang tidak tersenarai turut menerima sagu hati tersebut.

Bagaimana hendak ditakrifkan duit tersebut? Orang sedekah kepada masjid dan kita bersangka baik bahawa duit itu dari punca halal. Apabila diberi kepada yang tidak berhak, maka sipenerima dapat duit halal / syubhat / haram. Apa pandangan anda?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat