Ahad, September 27, 2009

Takbir Binatang

Assalamualaikum,

Semalam, tersebutlah cerita petang raya yang pilu didengar tetapi terpaksa cerita. Ada tetamu datang rumah pada hari raya dan mengadukan hal dia dimarah pada petang raya.

Kesimpulannya, kadang-kadang kita lupa bahawa kita bukan hidup seorang diri atas dunia ni. Selain tumboh2an, binatang2, batu batan kita juga hidup bersama manusia lain. Jika kita tidak boleh menjadi manusia yang berkongsi planet ni, kita boleh jadi batu atau tumboh2an tetapi janganlah pileh untuk menjadi binatang.

Nak jadi binatang? senang je. Suboh, azan lepas tu solat suboh. Zohor azan, lepas tu solat zohor dan seterusnya sampai isyak. Selagi seorang diri, manusialah namanya yang lebih baik dari malaikat. Malangnya bila berinteraksi dengan manusia lain, dia lupa manusia lain tu adalah manusia yang seperti dirinya lalu dia binatangkan manusia itu, lalu otomatik dia jadi binatang juga.

Bila manusia menilai manusia seperti binatang, maka binatanglah dia. Takbir dari binatang ada cara binatang, manusia tidak boleh takbir seperti binatang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat