Khamis, Ogos 06, 2009

More Ramadhan Guna Duit Rasuah.

Assalamualaikum,

Pelan Integriti Nasional.

Inilah satu penceramah lelaki bagi kursus ini.

Semasa memberi taklimat, nazir-nazir hentam habis kawan ni. Kesian dia, tapi tugas dia sebenarnya berkesan. Dia ditugaskan untuk memberi kefahaman tentang PIN.

Soalan saya: (saya tanya dalam sidang) Atas kejayaan PIN kerajaan, masyarakat mula tidak merasuah dan sedar ketelusan dan sebagainya dalam kehidupan, perniagaan dan sebagainya. Mereka mula ingin bersedekah.

Contohnya, masjid saya akan menyambut Ramadhan dengan bubur lambok yang disponsor, majlis berbuka puasa dengan nasi berlauk dan more yang disponsor dan kemungkinan sahur akan disponsor pada tiap-tiap hari bulan Ramadhan.

Sehinggakan imam terawih yang hafizun juga akan disponsor. BAGUS!

Masalah saya ialah: Duit sponsor tersebut datang dari sumber mana, bercampur aduk dengan pendapatan dari perniagaan berasuah dan sebagainya dan mereka ingin menghalalkan duit-duit tersebut dengan bersedekah (sponsor) makan bulan Ramadhan.

Walau pun bukan semua sponsor dari duit rasuah tetapi masih ada yang sponsor dari perniagaan yang melibatkan rasuah.

Sebagai nazir, menjadi tanggungjawap saya untuk memastikan Pegawai masjid, AJK, imam-imam hafiz, ahli-ahli qiraat, ahli sufi, ahli tarikat dalam kariah saya dilindungi dari memakan hasil rasuah. Mentelah lagi berbuka puasa dengan hasil rasuah.

Apakah tindakan yang patut saya (seorang nazir) ambil?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelawat


Berapa pelawat sejak April 2010

Pelawat